گاندو، واقعیت نفوذ به نظام / دوگانگی واقعیت و داستان!

سریال گاندو را باید بهترین نمایش از دوگانگی سیاست‌های امنیتی ایران محسوب نمود، زیرا فردی که ادعا می‌شود دارای قوی‌ترین و مرموزترین شبکه نفوذ و جاسوسی در ایران بوده، عامل بسیاری مشکلات و به‌ویژه تحریم‌های ایران بوده است و تا اتاق کار رئیس جمهور ایران و بلکه اتاق خواب برخی مدیران ارشد کشور نیز نفوذ […]

سریال گاندو را باید بهترین نمایش از دوگانگی سیاست‌های امنیتی ایران محسوب نمود، زیرا فردی که ادعا می‌شود دارای قوی‌ترین و مرموزترین شبکه نفوذ و جاسوسی در ایران بوده، عامل بسیاری مشکلات و به‌ویژه تحریم‌های ایران بوده است و تا اتاق کار رئیس جمهور ایران و بلکه اتاق خواب برخی مدیران ارشد کشور نیز نفوذ نموده، تنها در قبال توافق برجام و آزادسازی چند صد میلیون دلار  از سرمایه‌های بلوکه شده ایرانی، آزاد شده است!!!



 

اقلیم زاگرس // اسلام ذوالقدرپور:   در حالی که سومین انقلاب صنعتی را انقلاب فناوری و  اطلاعاتی می‌نامند، علیرغم ظهور آخرین فناوری‌های رسانه‌ای و به‌خصوص فضای مجازی و کم‌رنگ شدن روزنامه، هنوز هم رسانه‌های ارتباط جمعی قدیمی‌تر و به‌ویژه تلویزیون و سینما از اهمیت برجسته‌ای در سیاستگذاری‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برخوردار بوده و برای شهروندان قابل اعتمادتر هستند.

بخش عمده‌ای از سیاستگذاری‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و سیاسی با استفاده از داستان‌ها و تصویرپردازی‌های ویژه سینما و تلویزیون توسط رهبران و سیاستگذاران همه کشورها در حال پیگیری است.

قابلیت‌های تصویرپردازی و داستان‌سرایی در سینما و تلویزیون موجب شده است تا نقش فوق‌العاده آنها در تقویت و افزایش اعتماد شهروندان، کنترل افکار عمومی و اندیشه شهروندان، همچنان در دستورکار  حاکمان در سراسر دنیای کنونی باشد.

پیشینه استفاده از سینما و تلویزیون در کنترل افکار عمومی، کاهش یا افزایش اعتماد شهروندان را می‌توان به اشکال مختلف در کشورهای کوچک و بزرگ جهان به خوبی مشاهده نمود.

در ایران نیز می‌توان جلوه‌های متعدد و برجسته‌ای از سیاستگذاری‌های رسانه‌ای و تبلیغی و به‌خصوص تلویزیونی و سینمایی را به خوبی مشاهده نمود. سیاستگذاری‌هایی که در چارچوب اهداف و منافع نظام جمهوری اسلامی و یا دولت‌های مستقر بوده است.

سیاست‌های اجتماعی و سیاسی در سینما و تلویزیون ایران بعد از انقلاب را می‌توان به خوبی در فیلم و سریال‌هایی با موضوعات  انقلاب، دفاع مقدس، صدور انقلاب و … به خوبی مشاهده نمود. 

برخی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی که دارای محورهای خاصی بوده و ضمن نوعی تابوشکنی که بیشتر در حوزه نظامی و امنیتی هستند، مورد توجه و پذیرش  گسترده شهروندان قرار گرفته است.

Related image

فیلم سینمایی “به رنگ ارغوان”، فیلم سینمایی “قلاده‌های طلا” و …. اکنون نیز سریال “گاندو” که از تلویزیون ایران در حال پخش است را می‌توان ازجمله برجسته‌ترین تولیدات صداوسیمای ایران دانست که ضمن جلب نظر بینندگان تلویزیونی، می‌تواند سیاستگذاری رسانه‌ای و تصویرپردازی ایران را نیز متحول نموده  و مؤلفه‌های سیاستگذاری رسانه‌ای و تبلیغاتی نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص نماید.

یکم– پایان معصومیت نهادهای امنیتی و نظامی:

اهمیت سریال “گاندو” در فضای رسانه‌ای ایران را می‌توان بسیار برجسته و خاص قلمداد نمود.

طی چهل سال اخیر به تعداد انگشتان یک دست نیز فیلم و سریال‌هایی که موضوع نفوذی و جاسوس بودن نیروهای امنیتی و نظامی ایران را نشان دهد، ساخته نشده است. از معدود فیلم‌های تابوشکن را می‌توان “قلاده‌های طلا” دانست که معاون وزارت اطلاعات و تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی را جاسوس و نفوذی کشورهای بیگانه معرفی نموده است.

سریال “گاندو” را نیز می‌توان تنها و شاید اولین سریال در زمینه تابوشکنی معصومیت نیروهای نظامی و امنیتی ایران در ساخت فیلم و سریال در صداوسیما قلمداد نمود که به شدت نیز مورد پذیرش و اعتماد بینندگان قرار گرفته است.

نشان دادن نفوذ در برخی سازمان‌ها و نهادهای امنیتی و ازجمله خود سازمان امنیتی پیگیر ماجرای گاندو (گویا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران) را می‌توان یک تابوشکنی بزرگ در صداوسیمای ایران محسوب نمود که این سریال را به واقعیت‌های درون جامعه و مورد پذیرش شهروندان نزدیک‌تر نموده است.

دوم– کسب اعتماد شهروندان به تلویزیون ایران:

سریال گاندو هر چند در تصویرسازی با مشکلاتی مواجه است، اما در داستان‌سازی و کنترل افکار بینندگان و حتی سایر شهروندان ایرانی بسیار موفق عمل نموده است.

داستان‌های پلیسی و به خصوص در زمینه امنیتی از حساسیت‌های زیادی برخوردار هستند، به همین خاطر در ایران کم‌تر به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های امنیتی پرداخته شده است، فیلم‌هایی مانند: به رنگ ارغوان، قلاده‌های طلا، ماجرای نیمروز، سیانور، امکان مینا و چند فیلم و سریال معدود دیگر که به شدت مورد استقبال بینندگان قرار گرفته‌اند.

سریال گاندو با داستان‌پردازی خاص خود تاکنون توانسته است تا حدودی به احیای اعتماد بینندگان به تلویزیون ایران کمک نموده و شهروندان را با صداوسیما در این حوزه فیلم سازی همراه سازد.

داستان نسبتاً قوی سریال گاندو که از روی یک داستان واقعی امنیتی سناریو نویسی شده است را می‌توان یک داستان کامل و قوی دانست که در کمتر سریال ایرانی طی یک دهه اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.

آنچه این سریال را در افکار عمومی برجسته و به تیتر اول رسانه‌ها و فضای مجازی داخلی و خارجی تبدیل ساخته است، بیشتر به مسئله فساد و جاسوسی مسئولان و یا بستگان مسئولین و بزرگان دولت و حکومت در ایران مربوط می‌شود.

گویا جلوه‌های فساد و جاسوسی در رده‌های بالای دولت که همراه با اصطلاح “خواهرزاده” یک دولتمرد در سراسر سریال تکرار شده است، برای شهروندان ایرانی چندان نامفهوم نیست و شهروندان به خوبی آن‌را درک نموده و پذیرفته‌اند!

 

Related image

سوم – پرسش شهروندان و ابهامات داستان و واقعیت؟

همراهی و رضایت بینندگان تلویزیون ایران از سریال گاندو که اولین پیامد آن‌را می‌توان کسب اعتماد شهروندان نسبت به بخشی از صداوسیما دانست را باید تنها قسمت کوچکی از پیامدها و جلوه‌های اصلی این سریال محسوب نمود، زیرا بخش عمده و اصلی پیامدهای این سریال را باید در احساس امنیت و رضایت شهروندان از فعالیت‌های شبانه‌روزی نهادها و نیروهای امنیتی ایران برای تثبیت و افزایش امنیت کشور قلمداد نمود.

با وجود تمام رضایت‌ها و چشم‌پوشی از برخی کاستی‌های تصویری و هنری این سریال، با توجه به اینکه در ابتدای این سریال تأکید می‌شود این سریال دارای یک داستان واقعی است، پرسش‌های بسیاری برای شهروندان ایجاد شده است.

۱ – خواهرزاده کدام مسئول ارشد ایران عامل نفوذ بوده است؟

۲- چند نفر از این خواهرزاده‌های (دختر و پسر ) مسئولین ارشد در این پرونده سهیم بوده‌اند؟

۳- با توجه به واقعی بودن داستان، صدور حکم و اجرای حکم، چرا نام مجرمین این پرونده و به خصوص خواهرزاده‌های دولتمرد ارشد و پسران نمایندگان مجلس و سایر اقوام مسئولین که در این ماجرا دستگیر و محکوم شده‌اند، اعلام نمی‌شود؟

۴ – جیسون رضائیان (مایکل هاشمیان) چگونه جاسوسی بود؟

۵ – با توجه به سطح بسیار بالای جاسوسی جیسون رضائیان، چرا ایشان را آزاد (مبادله) نمودند؟

۶ – چرا نام و فعالیت شغلی واقعی سایر متهمین داخلی و خارجی دستگیر شده در این پرونده برای شهروندان افشا نمی‌شود؟

۷ – چرا نام مدیران ارشد وزارتخانه‌هایی که عامل افشای اسرار ایران و به‌خصوص مدیران وزارت نفت در افشای اسرار صادرات نفت ایران بودند، اعلام نمی‌شود؟

۸- رابطه برجام و شبکه نفوذ جیسون رضائیان چیست؟

Related image

…                                                      

سریال گاندو ضمن آنکه توانسته است بینندگان بسیاری را برای شبکه سوم صداوسیمای ایران جذب نماید و از سوی دیگر مباحث امنیتی را در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجای ایران جای دهد، این تضاد و دوگانگی را نیز در افکار عمومی ایجاد نموده است که چرا شبکه‌های نفود و جاسوسان داخلی و خارجی، به شهروندان معرفی نمی‌شوند. شاید مهم‌ترین پرسش شهروندان ایرانی این باشد که اگر جیسون رضائیان (مایکل هاشمی سریال گاندو) یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین عوامل نفوذ طی چند دهه اخیر ایران بوده است، چرا آزاد ( مبادله با دلار)  شده است؟

به صراحت می‌توان گفت سریال گاندو را باید بهترین نمایش از دوگانگی سیاست‌های امنیتی ایران محسوب نمود، زیرا فردی که ادعا می‌شود دارای قوی‌ترین و مرموزترین شبکه نفوذ و جاسوسی در ایران بوده، عامل بسیاری مشکلات و به‌ویژه تحریم‌های ایران بوده است و تا اتاق کار رئیس جمهور ایران و بلکه اتاق خواب برخی مدیران ارشد کشور نیز نفوذ نموده، تنها در قبال توافق برجام و آزادسازی چند صد میلیون دلار  از سرمایه‌های بلوکه شده ایرانی، آزاد شده است!!!

تمام کارها، مشکلات و بحران‌های ناشی از فعالیت شبکه نفوذ جیسون رضائیان که تنها بخشی از فعالیت‌های آن‌ها در سریال گاندو به نمایش درآمده است، باید به حکم اعدام یا حداقل حبس ابد برای ایشان منجر گردد و نه آزادی و استقبال ویژه از ایشان در امریکا.

به هر حال سریال گاندو که اکنون مورد استقبال شهروندان ایران قرار گرفته است، ضمن روشن نمودن برخی مسایل امنیتی و اطلاعاتی ایران، می‌تواند پرسش‌ها و ابهامات بسیاری در مورد این شبکه نفوذ و دوگانگی امنیتی و قضایی در ایران را افکار عمومی شهروندان ایجاد و تقویت نماید. این سریال در نهایت موجب کاهش شدید اعتماد و رضایت شهروندان ایرانی به دولت خود شده است.

       

پاسخی بگذارید