تاریخ: ۱:۴۵ :: ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
تبعیض جغرافیایی و منطقه ای در کهگیلویه وبویراحمد!

می توان از وجود نوعی مدیریت قومی،قبیله ای وسیاست زده در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت که موجب بروز تبعیض های منطقه ای وجغرافیایی در استان شده است.این تبعیض ها به خصوص از سوی مدیران ارشد استان که در یاسوج مستقر هستند برعلیه دیگر شهرستان های استان به کار گرفته می شود. سایت های […]

می توان از وجود نوعی مدیریت قومی،قبیله ای وسیاست زده در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت که موجب بروز تبعیض های منطقه ای وجغرافیایی در استان شده است.این تبعیض ها به خصوص از سوی مدیران ارشد استان که در یاسوج مستقر هستند برعلیه دیگر شهرستان های استان به کار گرفته می شود.

سایت های داخلی استان ونیز سایت های خبرگزاری های سراسری کشور در روز پنج شنبه 31 فروردین ،به سفر وزیر محترم راه وشهرسازی به استان کهگیلویه وبویر احمد پرداخته واز تصمیمات این سفر برای پیشرفت پروژه های راه ومسکن استان خبر داده اند،که اهم اخبار این سفر پیرامون موارد زیر بوده است:
1-پروژه ساخت راه‌آهن یاسوج
2-پروژه‌ راهسازی پاتاوه به دهدشت
3-پروژه راهسازی محور باغچه سادات به سرفاریاب
4- پروژه بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج
5-ساخت بزرگراه بابامیدان به یاسوج وسمیرم
یکی از امیدهای اولیه در انتخاب آقای مهندس اکبر نیکزاد ، به عنوان استاندار استان کهگیلویه وبویراحمد ،حضور برادر بزرگتر ایشان جناب آقای مهندس علی نیکزاد به عنوان وزیر راه وشهرسازی بود ،بلکه استاندار جوان ما بتواند با کمک وپشتوانه برادر وزیر خود ،گوشه ای از مشکلات استان به خصوص در 2حوزه مهم و زیر بنائی راه و شهرسازی را برطرف سازند.
اما با وجود گذشت نزدیک به 1سال از دوره استانداری مهندس نیکزاد، استان ما همچنان با بسیاری از مشکلات به خصوص در 2حوزه راه وشهرسازی روبرو می باشد.در سفر وزیر محترم راه وشهرسازی به یاسوج ،گویا تنها پروژه هاو اموری که به مرکز استان یعنی یاسوج وشهرستان بویراحمد مرتبط می گردد مورد بررسی و توجه نظر وزیر قرار گرفته است وشهرستان گچساران وبعضی دیگر شهرستان ها به طور کلی فراموش شده اند ویا اینکه به نظر مسئولین استان ،این شهرستان ها دیگر مشکلی در زمینه راه وشهرسازی ندارند!
شهرستان گچساران به رغم تمامی استعدادها وسرمایه های مادی ،اجتماعی وانسانی خود،از بیشترین مشکلات در حوزه راه وشهرسازی در استان رنج می برد و وضعیت این شهرستان را می توان نقطه ای تاریک در کارنامه تمامی دولت های گذشته ایران وبه خصوص دولت عدالت محور نهم ودهم دانست.
وزیر محترم راه وشهرسازی ، استاندار محترم؛
آیا گچساران وباشت را فراموش کرده اید؟
آیا گچساران وباشت در زمینه طرح های بلا تکلیف وعقب مانده راه وشهرسازی ،مشکلی ندارد؟
آیا عدالت را در تخصیص بودجه های عمرانی به شهرستان ها ،رعایت می کنید؟
و…
استاندار محترم جناب آقای نیکزاد ؛
امید بود در جلسه با وزیر راه وشهرسازی ، پروژه های راه وشهرسازی شهرستان های گچساران وباشت را نیز در اولویت کاری خود قرار دهید.پروژه هایی مانند:
الف :بخش راه
1-محور گچساران به بابامیدان و گچساران به خیرآباد: این محور که در راستای طرح بزرگراه شیراز به اهواز قرار دارد،بعد از گذشت سال ها ،در آستانه سفر چهارم دولت،عملیات اجرایی آن در مسیری کوتاه از امامزاده جعفر به به سوی باشت شروع شده که اکنون نیز به رغم کندی عملیات، همچنان ادامه دارد،اما در بقیه مسیر ذکر شده از آغاز کار خبری نیست.
2-محور گچساران به بنادر استان بوشهر مانند دیلم وگناوه:این محور که همیشه خبرهایی پیرامون پایان طرح مطالعات آن و آغاز قریب الوقوع ساخت بزرگراه مذکور به گوش می رسد، به علت داشتن بار ترافیکی بسیار بالایی که ناشی از سفر هموطنان به بنادر ونیز تردد ماشین آلات شرکت نفت می باشد ،موجب بروزتصادفات و وقایع خسارت بار فراوانی گردیده است.اما تا کنون از آغاز طرح ساخت بزرگراه گچساران به بنادر استان بوشهر چیزی مشاهده نشده است.
3-محور باشت به چرام:شهرستان باشت به علت داشتن بهترین و زیباترین مناطق گردشگری ،با حجم گسترده ای از مسافرین مواجه است اما این شهرستان از بدترین وخطرناکترین جاده ها برخوردارمی باشد.مسیرهای ورودی شهر باشت ونیز مسیر گردشگر پذیر باشت به چرام نیاز مبرم وفوری به بهسازی و نیز 4بانده شدن، دارند.
4-پروژهایی مانند ادامه کمربندی گچساران، تقاطع غیر همسطح ورودی گچساران ومسیر دسترسی به قبرستان گچساران و… نیز با گذشت زمان طولانی از اجرا ،نیمه کاره رها شده ویا با کندی شدید و وقفه های طولانی روبرو هستند.
ب:بخش مسکن وشهرسازی
1- بهسازی بافت فرسوده: گچساران با داشتن بافت های فرسوده واکثرا پرخطر در مناطق شهری مانند محله های لبنان،سادات،رادک وخیابان کیامرثی،باید در اولویت بهسازی بافت های فرسوده شهری قرار گیرد.به رغم اقدامات ابتدایی وناقصی که از سوی بعضی ادارات مسئول در گچساران صورت گرفته اما عملا پیشرفتی در این زمینه مشاهده نمی شود وعدم توجه به بهسازی بافت های فرسوده ،علاوه برمشکلات ایجاد شده برای ساکنان این مناطق و نیز چهره زشت ونامناسب شهری، درصورت بروز حوادث غیرمترقبه ای مانند زلزله می تواند خسارات جانی ومالی گسترده ای را در پی داشته باشد.
2-بیمارستان 96 تختخوابی گچساران:که کلنگ زنی اولیه آن در سال 1386 بوده است اما به رغم گذشت 5سال ، خبری از تکمیل یا افتتاح آن نیست ومردم گچساران که به علت وجود آب وهوای خشک ومحیط صنعتی شهرستان با مشکلات فراوانی روبرو هستند باید از خدمات ناقص ومحیط نامناسب بیمارستان قدیمی وغیر استاندارد شهید رجایی استفاده کنند.

ج: فرودگاه گچساران
فرودگاه گچساران می تواند نقش بسزایی در توسعه وپیشرفت منطقه داشته باشد وپاسخگوی نیاز حداقل 8شهرستان اطراف خود باشد،اما گویا مسئولان شهرستانی واستانی ما از پیگیری امور این فرودگاه جهت آغاز پروازها ،ناتوان هستند وتنها به دادن وعده هایی برای افتتاح طی 3ماه آینده اکتفا می کنند. چندین دوره 3ماهه ودهه فجر گذشته است ولی از آغاز پرواز ها خبری نیست و گویا وزیر محترم راه وشهرسازی که شرکت فرودگاههاي كشور وسازمان هواپیمایی کشوری را در زیر مجموعه وزراتخانه عریض وطویل خود دارند اصلا در فکر فرودگاه گچساران نیستند!
با توجه به موارد مختصر فوق الذکر می توان از وجود نوعی مدیریت قومی،قبیله ای وسیاست زده در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت که موجب بروز تبعیض های منطقه ای وجغرافیایی در استان شده است.این تبعیض ها به خصوص از سوی مدیران ارشد استان که در یاسوج مستقر هستند برعلیه دیگر شهرستان های استان به کار گرفته می شود.
اگر راه ،مسکن ، بیمارستان و… شهرستان مرکزی استان برای مدیران استان مهم هستند ،این مدیران وبه خصوص استاندارمحترم باید بدون هرگونه تبعیضی پروژه های راه ،مسکن و… در گچساران،باشت و دیگر شهرستان ها را مورد توجه قرار داده وبه وزیر محترم راه وشهرسازی ارایه کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.